Tankar om måendet och tillståndet i världen

Är rejält trött. Lättirriterad.

När jag vaknar tycker jag att tillvaron känns tung och trist. När jag sover drömmer jag mardrömmar om att bli förföljd, utsatt och plågad.

 

Är väldigt kraftlös. Orkar inte läsa. Har tappat sugen för böcker och för dvd:er. Orkar inte promenera. Har tappat lusten för att lösa korsord. Blogga går bra och inte jag bloggar varje dag.

Lyssnar på musik, men glädjen i att lyssna på de ljuva tonerna är tillfälligt borta.

 

Ack du tunga fötter som får golvet att knarra,

ej i sömnen, ej som vaken får du ro

Ack du huvud som får slita så

allt det gamla kommer på

gör att du får ont

Ack du mage som aldrig får ha det bra

sur, smärtpåverkad och trött var eviga da

Du själ som fylld med glädje och sorg,

när får du koppla av och vila?

 

Som världen ser ut i dag o själ,

känns det  som att den inte vill dig väl

Eller är det gamla som igen och igen börjar spöka

Försvinn, försvinn ut ur mitt skinn

 

Gå din väg du förflutna, du som sprider sorg och smärta

Kom du framtid som kommer med ett glatt budskap

Men hur ska man kunna vara glad i dagens värld!!??

Oroshärd, efter oroshärd i en sargad och ond värld

 

Å hemska värld, hur kan jag dig glömma?

Du som är som en pirat som vår glädje stjäl

Å du värld, hur kan du vilja oss väl?

När ska tårarna sluta rinna och smärtans skrik försvinna?

När o värld får du ro?

När o värld kan vår trygghet hos dig bo?

 

När ska ångestens rinnande flod sluta rinna?

Frysa till is eller försvinna

Alltid är du vaken

och klär av min själ naken

Som små prickskyttar skjuter du på mig, ångest

Panik, rädsla och oro du efter dig lämnar

Men vad bryr du dig om det?

 

När ska depressionens sega lava sluta påverka?

Med tunga steg kliver du på, objuden och känslokall

in i mitt inres hall där du skriker, gråter och far runt

Vill mig illa, vill mig bryta ner

Kommer med nytt och gammalt elände, mer och mer

Som en dålig journalist

kommer du med nyheter likt en k-pist

Intensiv eld från dig o depression

Patron efter patron

När ska du sluta plåga och skjuta

så att jag av livet får njuta?

 

November döljer solens gula sken

Nu är det mörkt och kallt

Som inne i själen min

Inte ens rolig film och kaffe värmer

Men bakom molnen finns de där –

hoppet, kärleken och friden

Gömda och skrämda

vågar ni inte visa er nu

Rädda för att bli på flykt undan det mörka och svåra

Att fasa för att de skall er såra

Men jag behöver er här och nu

Kampen är svår

 

Kommentera

