Socialt handikappad av psykisk ohälsa ….. alldaglighet ….. olika värden ….. Guds fotspår

Blommor Prag

Det känns lite vårlikt och kallt.

Åt en utmärkt lasagne på Café Nyfiket. Detta underbara café som har After Work, Stickträff med mera.

Jag brukar sticka med taggtråd.🙂

Allt är gjort med kärlek och omtanke.

Ovanför Polisen i Mjölby håller Psykiatrisk Öppenvård till.

Ovanför Polisen i Mjölby håller Psykiatrisk Öppenvård till.

I morgon ska jag träffa min skötare och diskutera: Aspergers eller inte, framtida behandling, jobbet; ska jag fortsätta med att jobba natt eller inte?

 

I natt somnade jag mer djupt vid 03.00. Sedan sov jag till lite innan 13. Har nu hämtat en burk med icke viktpåverkan uppåt sömnmedicin.

Silence är annars ett mycket effektivt hjälpmedel mot snarkning.

Personalen på Apoteket Hjärtat i Mjölby är så genuint trevliga och inte alls vill de pracka på.

Köpte tabletter som suger upp fettet i tarmarna.

 

Men mitt problem är att komma till ro.

Nu har en stilla ro sakta börjar verka i min kropp. Som ett stilla flöde av vatten.

CIMG4374

Att må dåligt psykiskt innebär att:

* man blir avtrubbad, alla tabletter och det psykiska i sig  gör att man blir trött och asocial. Samma asocialitet som vid Asperbergs?

Nä, samma symtom, men inte samma i övrigt.

Åtgärd: Nu, på mitt 39:onde år får jag börja om på nytt och skapa en grogrund för vänskap som skulle gjorts i unga år.

Men mobbing, kräkningar och hetsätning kom emellan.

Nu har jag flera goa vänner som jag ska bli mer aktiv att odla visavi deras vänskap.

 

* man lever lite eller mycket i en glasbubbla när man mår dåligt, dagarna flyter i väg och ihop (ska det vara iväg och i hop?).

Sedan kommer stunder med rejäl verklighetsinsikt: jag står och stampar på samma ställe i livet

= rejält med ångest

= mer eller fler ångesttabletter

= mer att vara i glaskupan

= hotet är avvärjt för nu.

 

Här är det vanligt med rejäl livsleda = risk för suicidalförsök, speciellt om man är mer skör såsom att föräldrar pressar en,

ens kön i sig innebär stress

(vi har både manligt och kvinnligt i oss, att stå för mjuka värden innebär inte att man är feminin, utan att man tar fram att vårda och visa omsorg = att leva ett kristet liv),

ja, stress inför livet såsom i skolan plus

alla fritidsaktiviteter plus

vara ute på sociala media.

Åtgärd: börja ett nyt liv NU, inte om någon dag, NU =

ta tag i kontaktannonssidan och sök, VÅGA SATSA och

vårda min kropp = jogga minst 40 minuter per dag, inga kakor eller godis.

 

* anhöriga blir inte anhöriga utan ens bästa vänner.

De ställer upp och hjälper till då man ofta inte orkar mer än att sova, toabesök, äta och sova och såvidare (så vidare?) ….

Risken är att man blir trygg i detta. Som psykiskt omående person är man fortfarande vuxen och följer traditionen med frigörelse.

Nu blir denna process utdragen och försenad.

MAN ÄR INTE DUM I HUVUDET NÄR MAN MÅR DÅLIGT PSYKISKT!! MEN MAN BLIR SOCIALT HANDIKAPPAD!!

Åtgärd: fast det känns kymigt att hålla på med detta nu – så är frigörelse A och O.

Frigörelse från Bill och Bulls mentala slag och handfängsel.

Frigörelse från föräldrarna.

Håller på att söka egen lägenhet.

 

Det svider i skinnet, jag pendlar mellan djup bitterhet –  och slår ifrån allt vad relationer heter och får ångest inför detta då jag är en social person – och tillförsikt.

Svajar än hit, än dit…..

 

När kupan av glas spricker,

då kommer jag ut likt en nyfödd fågelunge,

som vill bli matad

MEN jag är ju vuxen och fixar min mat själv

Inte mat för tre,

Herr Ångest och Fru Depression blir utan

Genansen gör att man känner sig som en jättebaby

Men verkligheten, livet, har varit sådant att jag är där jag är nu

Det gäller att få herrn och frun att bli alldagliga moment,

istället för ständigt närvarande

Detta par slipper jag inte undan,

men jag FÅR och SKA hantera dem

Jag styr mitt liv,

genom Guds fotspår i sanden,

fotspår i snön,

fotspår i höstlöven,

fotspår i asfalten eller

i skogen

 

Alldaglig ja.

Många beskriver andra som alldagliga till utseendet

= ni är inte vackra nog att tillhöra A-laget (de muskulösa och bystiga och välhängda (hur man nu definierar detta och varför man definierar detta??)).

 

Min filosofi är fortfarande förnuftsmässigt att ALLA är vackra, på olika sätt. Känslomässigt pressar jag mig för att bli snygg och attraktiv.

Denna krock är ett ständigt orosmoment. Att ständigt ligga efter = att inte våga söka kontaktannonser för att jag tillhör B eller C-laget.

Ångest över att leva själv.

Denna onda cirkel ska brytas.

BÖN och åter BÖN…..

IMG_20141224_230147

Kommentera

