”Det finns hopp om att en ny situation kan uppstå … där gärningsmännen kan få hjälp att återvinna sin förlorade mänsklighet.”

IMG_20150112_131057

Peter Anderssons röst, satsmelodi och pauser, på samma sätt som Tomas Bolmes, är mycket behaglig att lyssna på.

Leif G W Perssons mustiga språk, direkt från verkligheten – delvis åtminstone – gör att jag tänker att ”Så här går det till!!!”.

IMG_20150112_130932

Emilie Schepps intrig från Norrköping (Peking eller Norping om man så vill) i boken är annorlunda och tät.

Deckare finns det i massor, men Emile Schepps utmärker sig:

en ensamvarg till åklagares förflutna påverkar hennes nutid. Hon gör saker man inte förväntar sig från en åklagare,

containrar, Migrationsverket och våldförelse på kvinnor är några delar i denna.

Vad betyder alla kodbeteckningar?

Vad tar pengarna vägen?

 

IMG_20150112_131020

Slavskepparen styrde vant skeppet där slavar utsattes för gräsligheter, ohyggligheter.

Sedan ångrade han det han gjort

– all aktiv och inaktiv skuld, att deltaga i övergrepp eller blunda för dem är samma sak – ondska

– blev präst och skrev:

 

Oändlig nåd mig Herren gav

och än i dag mig ger.

Jag kommit hem, jag vilsen var,

Var blind, men nu jag ser.

 

Jag kom ur tvivel, mörka djup,

Ur vanmakt och ur skam,

Den nåd som bar mig intill nu

Ska bära ända fram.

 John Newton, blev en aktiv förkämpe mot slaveriet.

 

Harry Månsus bok ger hopp.

Han beskriver hur man genom frihetsrörelser och tro kan bygga upp ett bra samhälle.

I Latinamerika protesterade man högljutt ur djupet av sin misär. Frihetskampen och Gudstron gav dem styrka och fick styrka.

 

Desmond Tutu –  som har varit (och är?) ärkebiskop i Sydafrika

– där HATETES FÖRNEDRANDE LÅGOR DRABBADE MÄNNISKOR MED SVART HUDFÄRG –

har sagt såhär:

”Det kan förvisso finnas ögonblick när Gud kan ha ångrat att han skapade oss.

Men jag är säker på att det funnits fler tillfällen när Gud har sett alla dessa underbara människor som lyst upp ondskans och tortyrens, kränkingarnas och lidandets mörka natt.

Det har fyllt människor med nytt hopp om att förtvivlan, mörker, ilska, förbittring och hat inte ska få sista ordet.

Det finns hopp om att en ny situation kan uppstå … där gärningsmännen kan få hjälp att återvinna sin förlorade mänsklighet.

Gud har en del enastående medarbetare, en del utomordentliga partners där vi minst anar det.

 

Harry Månsus är en mycket duktig och jordnära författare, med stark fördjupning i sin tro.

”Månsus budskap andas något annat än flåshurtig optimism.

Med bas i gudstro och andlighet visar han på ett trotsigt hopp som orkar omfamna människans brustenhet och svaghet”, går att läsa på bokens baksida.

 

Idag är en mellandag.

Är trött och tycker det är trist att slösa bort den tid jag har. Ska läsa en bok, Möten med Gud – Svenskar berättar, för att fördjupa min sargade och vingklippta tro.

 

Vi kan alla bidra för att göra världen i närområdet och globalt till en bättre plats att leva i eller på. Oavsett tro eller inte.

STARTA MED DET LILLA – GÖR SKILLNAD NU!!

Kommentera

