Formatera verkligheten …. ekdörr stänger ute …. en spegelbild …. av vikt för vikten, intresse vikt för detta

Är jag vek?

Så fort det kommer någon åkomma drabbas jag och det nästan lamslår mig eller hindrar mig.

Den psykiska ohälsan i sig.

Men räcker det? Omgivningen, hur mycket spelar den in?

 

Att formatera verkligheten i efterhand.

Jag fick ett samtal och vi pratade, två vuxna emellan, jag höll med om saker och ting. Att jag inte räckte till i praktiken.

(En god handledning är ju extra viktigt DÅ, när man är mer novis)

Sedan ringde han upp och skällde för att jag praktiserat inom den ram vi kommit överens om, ansåg jag.

Nej, det var det inte sa han och var arg.

 

Praktiken hade sina brister på handledarsidan, ansåg jag nu när jag pratade med honom.

Men detta hade jag väl tyckt hela tiden?

Eller var detta med praktikens brister en efterhandskonstruktion? Nej, det hade jag tyckt hela tiden, MEN INTE VÅGAT SÄGA? Ja, kanske.

 

Att bearbeta sina intryck omedvetet för att smyga in en passande sanning. Är det därför som grälande par skyller på den andra?

 

Gräset är fullt synligt, men enstaka vita fläckar. Som livet självt.

Vinterkallt, men våren knackar försynt på dörren. För varje dag med lite eller ingen snö, blir vårens knackningar allt fastare.

 

Jag snarkar och detta påverkar sömnrytmen. Silence. Antisnarkmedlet. Mycket effektivt. Sömnen är annars A och O. Ett läkemedel, effektiv, mot mycket.

 

Sömnen i balans, då hjälper den till att få bort hjärnspökerna.

 

Den hjälper att sortera det som är viktigt att tänka på och det som inte är viktigt att tänka på.

 

Mediabruset hörs i samhället.

Ledarskribenter berättar sin syn på skeenden. Reportage. Intervjuer.

Sådant som berör, sådant som just A struntar i, berör B.

Samtal på stan. Gamla minnesbilder. En dekal på en bil. En bild på något som man själv ogillar.

Ett förslupet ord eller en blick, som vi tolkar, rätt eller fel.

 

Våra sinnen är ständigt påverkade av något. På gott och ont.

 

Ser man ett tåg kan man tänka på den där semesterresan det var gassande sol, tåget pajade och evakueringen gick genom en skog

eller

tänker man på den där tågresan när man åt en god tre rätters-måltid med gott vin till, ett underbart gott vin.

 

Att vila hjärnan innebär att exempelvis hålla på med kulturella aktiviteter.

Men om man läser en deckare, så kan man ju börja tänka på en det ena, en det andra som texten eller rösten på skivan påminner om.

Visst är det så… men tänker man för mycket missar man handlingen ….

medveten närvaro.

 

Jag brukar tänka så här: En stor, bred ekdörr. Utanför den står alla tankar, bekymmer och funderingar.

DE FÅR VÄNTA DÄR. Sedan går jag in genom porten, med lättat sinne: försjunker i en bok eller ljudbok eller både och samtidigt.

 

Att vila i kulturen. Att vila i Gud.

 

Bred dina vida vingar,
o Jesus, över mig,

och låt mig stilla vila
i ve och väl hos dig.

Bliv du min ro, min starkhet,
min visdom och mitt råd,
och låt mig alla dagar
få leva av din nåd

 

Men de som inte tror, är de mer okoncentrerade, mer oroliga, mer trötta?

 

Var inne på toan nyss och jag tittade mig i spegeln. Tänke ”Dig ska jag hitta på mycket roligt med!! Du duger!!”.

 

IMG_20150112_131020

Livet har en framtid.

Även om många upplever att livet har ingen framtid, att livet är framtiden eller att döden är en rimlig framtid. Tragiskt, oerhört tragiskt!!

Undertecknad satsar på att Gud är framtiden.

 

IMG_20150104_131459
Förlåt mig alla synder
och två mig i ditt blod.
Giv mig ett heligt sinne,
en vilja ny och god.
Tag i din vård och hägnad
oss alla, stora, små,
och låt i frid oss åter
till nattens vila gå

 

Natt. Mörkt. VILA.

Natten pågår dygnet runt, i det att vi måste vila och slappna av: mitt i stressen, vila mitt i all rutin, mitt i tryggheten med kollegan….

Vila i känslan och vetskapen om att livet blir bättre och ibland måste samhället göra det det ska – hjälpa och skydda sina medborgare.

 

Glucosanol suger upp kolhydrater ur kosten, liposinol:et gör dito med fettet. Jag vilar i att detta hjälper mig att hålla koll på min vikt.

I nästa vecka blir det jogging, ja för mig då, eftersom det har störst effekt på just min vikt….

 

 

Kommentera

