Neuropsykiatrisk utredningen har börjat ….. när offret fick skulden ….. gener …..

Min underbara skötare startade den neuropsykiatriska undersökningen med att ställa frågor.

Sedan får jag träffa neuropsykiatrisk personal för intervju och berätta min livshistoria, eller mitt livs historia. Mina föräldrar ska även träffa psykiatrin och berätta om min barndom.

Frågorna:

Varför vill jag att en neuropsykiatrisk görs? Jag vill utreda och utesluta för att skräddarsy en bra behandling, för att jag ska må bra.

Problem på jobbet? Svårigheter för mig? Att få ordning på sömnen.

Ensamheten är en faktor som påverkar.

Med flera.

 

Misstänkte min lärare att jag hade neuropsykiska problem och därför lät mig göra motorikövningar med att exempelvis kasta en boll?

Nej, dels fick jag skulden för övergreppen som mina kamrater begick mot mig, dels tolkade de min frånvaro från skolan och mig fel. Att spy i princip varje morgon är inte kul. Att känna magen hugger.

Att inte orka med plugget. Men det gick, med läxläsning hemma.

 

Idag har jag tagit blodprover som ska ingå i den neuropsykiatriska utredningen. Sedan väntar blodtrycks kontroll och pulsmätning. Ska be min doktor på psyk att skriva en remiss för att kolla blodsocker  samt infektionsprov.

 

Jag har gått ner två kilogram, men väger över 100 kg fortfarande. Ska jogga i kväll och under hela helgen, en långrunda per dag.

Börja acceptera mig själv mer och mer … men självförtroende, självkänsla och självbild behöver uppdateras.

 

Gener styr mycket: vilken ögonfärg vi får, kort eller lång, hur vi ser ut helt enkelt. Men att mobba eller mobbas handlar om sociala problem.

 

Jag uppdaterar min bild av mig själv: jag är nog i botten en lite dyster tänkare och filosof, med stort hjärta och stort människointresse. En depression är inte långt borta med denna läggning.

Världen är åt pipsvängen fel på många sätt, men det finns mycket positivt i den med.

 

Är 75 procentigt sjukskriven fram till mitten av mars = 1 natt per vecka.

 

Kommentera

