Sjukskrivning som ett misslyckande ….. glida runt, dåligt samvete och några nätter

Ska jobba fredag och lördag natt. Kul att vara tillbaka!!!

Men jag älskar att jobba och hatar att vara sjuk, så det kliar i fingrarna. Men tre nätter direkt, tvekade, men sa nej. Två nätter får räcka.

 

På något sätt så ser jag sjukskrivningen som ett misslyckande (men den kan vara räddningen)

och ser varje dag ”där jag inte gör något” som en rejäl post på minussidan.

 

– Inte sjukskrivning igen. Du kan inte hålla på så att glida runt. Ta tag i ditt liv!!! ryter mitt inre.

Är det så att jag knyter mitt arbetsliv – vad jag kan och inte kan – till självförtroende och självkänslan? = inget jobb, jag är kass.

 

Det hoppas jag inte. Som någon klok kvinna sa: En del får bära andras lidanden.

Jag är en av dem.

 

Sedan tänker jag: Tänk om arbetsgivaren tycker att det är träligt att behöva betala för mig och samtidigt betala för en vikarie till mig?

Tänk om jag inte kan jobba natt och inte vill jobba dag; tycker arbetsgivaren att de har slösat pengar på mig i onödan?

 

Bort med sådana tankar!!!

 

Snart är det kulturträff med Helena, en underbar bibliotekarie, med behaglig röst. Såå givande!!!

Men är inte det lyx att jag sitter och bloggar och går på kulturträffar när mina kollegor sover efter nattpass?

 

Bort med sådana tankar!!!

Men dessa tankar jagar på mitt samvete och håller på att pressa mig. Men går jag direkt in på 2-4 nätter i veckan så är risken stor att jag blir helt sjukskriven igen.

 

Det handlar också om att vara delaktig och skapa ett meningsfullt liv!!!

Jag börjar sakta att bli psykiskt stark, få fler och fler vänner. Min underbara och kloka vän Mattias A i Skåne har jag inte glömt och det vore kul att besöka honom. Även min, sedan länge, goa vän Mattias R i Kalmar, en grymt duktig fotograf.

 

MENINGSFULLT LIV ÄR ATT ARBETE!!! skriker min inre åklagare till mig, INTE ATT GLIDA RUNT OCH PARASITERA PÅ SAMHÄLLET!!!

Kommentera

