Täta böcker som höjer puls och blodtryck ….. realism, idealism, svek, kamp, hat, kärlek – VEM KAN MAN LITA PÅ? Sig själv?

IMG_20150207_162911

En sociologiforskare mördas, fler mord kommer och det ligger i luften att fler dåd är att vänta.

Tidigare AFA-anhängare  – Anti Fascistisk Aktion – men vilken relation hade forskaren till AFA innan han dog?

 

Christoffer Carlssons bok är väl sammanvävd med nutiden och med samhällsrealism. Högerextrema och vänsterextrema. Den är tät, driven i ett högt, naturligt tempo.

Men denna boken handlar mycket om bakom kulisserna. Om rädsla. Om en vilja att vilja påverka. Om fiender inom de egna leden.

 

Plötsligt går strömmen på Stockholms Central. I 17 sekunder.

En partiledare, kan det vara Jimmie Åkesson??, blir attackerad i mörkret.

 

Sverigedemokraterna och dess ursprung är central del i boken.

Men jag som läsare får även en inblick i vänsteraktiviteter och högeraktiviteter. Dessa eviga motpoler.

 

Om samvete, skuld, ideologi. Hur man vill ställa till rätta och hindra våldsdåd av mer våldsbejakande medlemmar.

 

Texten är väldigt välskriven och ger en hög närvaro i Jag-form.

 

Den belyser även baksidan med polisarbete och hur den stora polisorganisationens olika delar inte alltid är kompatibla.

 

Vilken roll spelar Sobril?

 

IMG_20150207_162941

Jesper Ersgårds bok tar sig fram väldigt väl i den stora flora av deckare. Mycket socialt och mycket tragiskt och mycket spännande.

En kvinna som valt att leva ensam, som bär med sig något som hände för 26 år sedan.

Varför är ett utrymme i hennes hus låst?

 

En man håller på med olagligheter, avslöjas av en kollega, mannen beställer ett mord på angivaren. En kollega till dem båda får i uppdrag att iscensätta detta mord, men viker sig och räddar kollegan.

De är alla poliser.

En av dem blev rikligt knivskuren över hela kroppen. Han såg sig som snygg innan, men känner sig nu ful.

Kollegor, vittnen och offer kollar på honom eller vänder bort blicken.

 

De två poliserna – ej den som angavs för att hålla på med grov brottslighet –

författaren beskriver den spänning, det vakuum, den tillgjorda fred dem emellan.

Poliserna, dessa två, ger sig in i något som är olagligt. De svävar i fara. Hela dem eller bara en kroppsdel?

De har yrkesmördare på sin motsatta sida.

Men även en slemmig man som försöker komma undan straff genom en oetiskt advokat som inte drar sig för att bruka hot och våld.

 

En kvinnlig polis avskyr sin nuvarande chef, blev allvarligt sårad i magen och har varit sjukskriven i 18 månader. Dricker sprit. Känner sig inte som en kvinna, känner sig inte som någonting.

 

Boken är skrivet i ett bra tempo och även här slås jag av att mycket av det som står där kommer från verkligheten. Spännande, andtrutet….

 

Det interna inom polisen; kollegor avskyr kollegor.

Poliser är frustrerade och bär så mycket mörkt inom sig.

 

En polis reagerar annorlunda på en mordplats.

Är det han som har raderat ut ett tecken på en tavla som kan ha betydelse för mordutredningen?

Vad betyder tecknet?

 

Även denna boken berör högerextremism och Sverigedemokraterna. En pojke och hans far; vilken roll spelar de?

Vad är det som händer?

Läraren som dog. Varför måste hon dö? 

Författaren beskriver skolan. Från inristade dörrar till dofter av skola och rutiner. Jag tänkte tillbaka på min skoltid.

 

Den ärrade, knivskurna polisen och den i magen attackerade polisen får kåren emot sig och måste lösa gåtan på egen hand. Han, den ärrade, anklagas för mord.

Hon bryr sig inte om hans ärr.

 

Vem eller vilka ligger bakom?

 

IMG_20150207_163346

Människor inom polisen blir mänskliga.

Visar mänskliga reaktioner.

I dessa böcker.

 

Som luttrad deckoman, som nyfiken spanare på livet och som KÖP och SÖP (kriminologiskt överintresserad respektive samhälleligt överintresserad person)  –

jag känner ett stort medlidande, jag ryser av spänning och andas tungt för jag vill läsa klart och veta hur det löser sig.

 

I deckare brukar oftast/alltid allt lösa sig på slutet. Är det en sann bild av livet?

 

I livet brukar det som är åt helvete fortsätta att vara det helt eller delvis och det som är gott växer i styrka eller blir kvar på status quo.

Eller har jag fel?

 

IMG_20150201_111451

” Ibland ser jag folk på stan, i min ålder. De går och håller handen, har en barnvagn framför sig.

Jag tänker att de är på väg hem, efter att ha köpt något till sitt barn.

De har jobb inom tjänstesektorn eller så och bor i ett radhus eller en bostadsrätt söder om Söder.

Vi tar samma tunnelbana och går av vid samma station, går hem.

Och jag slås av hur olika liv vi lever, hur mycket de liksom åstadkommer medan jag inte har … ”

Citat ur DEN FALLANDE DETEKTIVEN, som stämmer in på hur jag ser på mitt liv.

 

 

Kommentera

