Nisse om tro, inte tro, hån, Gud, liv, Jesus och samhället ….. Café Nyfiket ….. att försonas med då:et är bland det svåraste

Rasrisk verkar det vara mellan de raser människor har delat upp oss i. Lika dödligt som att få en vass istapp i huvudet är det att plågas och dödas av en annan ras.

Rasrisk verkar det vara mellan de raser människor har delat upp oss i. Lika dödligt som att få en vass istapp i huvudet är det att plågas och dödas av en annan ras. Risken är ju också stor att IS skadar en.

Mjölby. Ljuv dragspelsmusik når mina öron när jag går förbi city.

Café Nyfiket är alltid en ljuvlig oas.

Café Nyfiket är alltid en ljuvlig oas.

IMG_20150209_151151

IMG_20150209_151306

Ett gulligt, vitt hjärta hängandes i fönstret.

En brieost och salamismörgås med kaffe blev det.

IMG_20150209_153746

Bibblan – där min högst intelligenta bror jobbar – är mer än bara böcker.

I barnens hörna finns detta konstverk. Satt och förde över pengar på en dator där.

I barnens hörna finns detta konstverk. Satt och förde över pengar på en dator där.

Tänk vilken resurs biblioteket är. Kurser för psykiskt sjuka, hjälp fås mot krånglande datorer med mera.

IMG_20150209_155053

Mysigt på bibblan: genuint vänliga och duktiga människor blandas med böcker i olika former. Bibblan främjar människans behov av upplysning.

IMG_20150209_155120

Festlig grej med ett jätte korsord. Korsord är kul.

IMG_20150209_155153

IMG_20150209_155158

Ljuvligt vackert!!!!

 

IMG_20150209_155521

Vad detta par lånar för böcker vet jag ej. Men de verkar lyckliga.

Vad detta par lånar för böcker vet jag ej. Men de verkar lyckliga.

 

Min bror Nisse är aktivt troende kristen, som vi andra.

 

CIMG8334

Kristna och kristen tro verkar vara i motvind. Som kristen; håller du med om det?

Ja, faktiskt.

Sverige och större delen av Europa är kristna länder som kulturellt skiljer sig från t.ex. muslimska och buddhistiska länder.

Oavsett om man är troende kristen, tillhör något annat trossamfund eller är inbiten ateist, kan man inte blunda för sin historia!

Historien formar vår nutid och vår framtid.

Dessutom är låt oss kalla det religiös tillhörighet något som i allra högsta grad formar oss som människor och är en del av vår identitet.

 CIMG8350

Varför tror du att folk inte vill tro på Gud?

Det är fullkomligt absurt att man inte vill tro!

Det är ju i Gud vi lever rör oss och är till!

Men i alla fall, jag tror dels att många ser den ondska som finns i världen idag och drar, den felaktiga, slutsatsen att eftersom Gud inte ingriper, finns han inte. 

Man ser helt enkelt inte att Guds tankar och tidsbegrepp inte är människans.

Dels tror jag att många försöker greppa Gud vetenskapligt och förminska honom så att han passar ett mänskligt tankesätt.

Om man tar sig tid att reflektera över skapelsens skönhet och beståndsdelar, kommer man att hamna på rätt väg igen.

IMG_20150209_165700

Många astronomer med flera vetenskapsmän, blir troende ju mer de upptäcker och skådar ut i universum.

 

CIMG8344

Tomma kyrkbänkar och i bästa fall halvfyllda kyrkor.

Vilka effekter får det på samhället och våra liv att tro respektive inte tro?

Som jag var inne på i punkt 1. leder ett avståndstagande från sin historia till en historielöshet, som gör det svårt att navigera i tillvaron som nation och samhälle.

En känslomässig och kulturell rotlöshet liksom, när gemensamma normer och gemensam historia inte längre skall räknas.

Dessutom kan det på det personliga planet bli katastrof: Rotlöshet och ångest!

Alla människor har en inneboende Gudslängtan och Gud drar oss som en magnet.

Men inser man inte /vill man inte inse att det är Gud som drar, blir det lätt att man fastnar i destruktiva psykologiska och sekulära beteenden och tanke- och handlingsmönster.

Man lyckas liksom aldrig tilfredsställa sin längtan eftersom det är Gud som man egentligen längtar efter.

 

CIMG8326

 Har du blivit förföljd eller hånad för din tros skull?

Ja, det har hänt att jag blivit hånad när jag t. ex. lagt ut Bibelcitat eller psalmklipp på Facebook.
 

CIMG8273

Vad behöver kristenheten och kyrkan göra för att fler ska känna sig välkomna till kristna gemenskapen och kyrkan?

Tro är ju sann visshet även om det inte innebär att man ser klart.

Tron måste frivilligt tas emot och accepteras av vars och ens hjärta och förnuft.

Vad som behövs göras inom svensk kristenhet är att fokusera på kyrkans herre Jesus och genom att förkunna Ordet, få fler att komma till, komma tillbaka till eller stärkas i den kristna tron.

Alltså predikan, mission undervisning och diakoni. 

Ordet rent och oförfalskat.

Ingen flummig, harmlös världslig verksamhet eller anpassning till världen där man behöver be om ursäkt för Jesus.

Det är ju antikrists ande som förnekar att Jesus är Kristus och Guds son!

IMG_20150209_153746

Att försonas med sin barndom. Måste man det? En intressant artikel i VETERANEN.

Det jag har oerhört, fortfarande, svårt att försonas med är att allt sjukdomstid och sjukskrivningstid är onödig tid.

Som andra orsakat mig, men det är SÅÅ träligt. Tänker på att i minut här är ingenting sett ur ett evighetsperspektiv och att jag fått på min lott att bära lidande.

 

Tiden rinner i väg. Folk har familj redan, men inte jag… Bill och Bull och jag verkar ha ingått i ett förhållande, men jag gör vill inte och gör slut för jag vill INTE ha med dem att göra.

Bill och Bull är svartsjuka och hämnas.

På onsdag ska jag till vådis för mina kraftiga magsmärtor och kramper i nämnda organ och för mina myrkryp. De plågar mig på natten, mest.

 

Att försonas med dåtiden är svårt, när den hela tiden poppar upp i nutiden, med Bill och Bull som håller på och styr.

JAG SKA, MÅSTE OCH VILL TA ANSVAR ÖVER OCH TA MAKTEN ÖVER MITT LIV –

NU!!!

Sov eller försökte att sova 20 timmar förra dygnet. Idag vaknade jag vid 14-tiden.

Magkramperna och smärtan i magen plus myrkrypen sliter på mig på natten. Det hugger och drar. Gör såå ont att jag måste gå upp.

Det gör ont när jag dricker vatten.

Sömn är A och O för vår hälsa.

 

Kommentera

