Skandaler – en park – en klubb – några sinnesorgan …….. fyra boktips av en barnsligt förtjust bokoman

IMG_20150212_192543

KAMELKLUBBEN. Ett hemligt sällskap som söker efter sanningen i USA bevittnar ett mord.

Boken tar upp övervakningssamhället, myndigheters makt och inbördes rangordning.

En klassisk amerikansk deckare med förföljda förföljare.

Varför läser jag den?

Persongalleriet, miljöskildringar och röda tråden fångar mig. Men jag var svårfångad.

 

IMG_20150212_165912

SVENSKA SKANDALER. Säger jag inte emot mig själv när jag läser en sådan bok, samtidigt som jag skäller och går på över ytlighet och skandaljakt? Förmodligen.

ÖMin nyfikenhet är både ett plus och ett minus.

Det är alltid intressant att få gå bakom rubrikerna. Att få bredda på sin kunskap och vetgirighet.

 

IMG_20150212_165938

MELLAN FYRA ÖGON. Författarinnan skriver med en intressant penna och skapar dramatik. En åklagarsekretrare, härligt med en sådan som löser mordgåtor, hamnar återigen i de fina salongerna. Överklassen.

Denna klass som begår brott som alla andra.

Är de skickligare på att dölja sina brott?

Misstänker inte samhället dem för att de är rika och har makt?

Hjälper makten dem att komma undan eller har de råd med bättre advokater; som känner dem utan och innan?

 

IMG_20150212_170000

Marconi Park. Åke Edwardson har jag inte läst så mycket av, då hans Erik Winter på något sätt liknar mig och jag kommer mig själv nära när jag läser denna mästerliga författare.

Flera mord. Där offrens byxor är neddragna. Med en påse över huvudet. Vad betyder bokstaven vid varje offer, som skrivits på en bit kartong?

Det förflutna. Finns sanningen där? Vad hände? Varför hände det?

Erik Winters privatliv. Hur mår det egentligen?

 

Böcker. Alltid dessa böcker i mina bloggar, intill förbannelse?

Men en bok är mer än bara text och ord:

En bok är allmänbildande, då jag lär mig nya ord och meningar.

I böcker beskrivs samhällets olika sidor, de sidor som man oftast inte känner till eller vill känna.

Historiska beskrivningar och aktuella skeenden belyses.

Ofta är samhällsberöm eller kritik invävt.

 

Sedan måste jag erkänna att jag är barnsligt förtjust i deckare med konspirationer, intriger och dolda händer och händelser som skapar oro.

I verkligheten är det naturligtvis FRUKTANSVÄRT OCH OERHÖRT ILLA.

 

Men en bok är en bok, som till olika procents grad berättar om verkligheten. Det är spännande att gissa hur mycket som stämmer.

Barnsligt. Ja, men man ska ha barnasinnet kvar.

Kommentera

