Jag och Gud kämpar ….. boktips ….. osynlig mur som gör synliga saker med mig

Solen skiner.

Idag är första dagen på någon vecka som jag inte sover bort dagen.

I sömnen eller slumret (när övergår slummer till sömn och vice versa?) talade Gud till mig och fyllde på med kraft.

En del tänker att nu är den där Grönlund kokko. Tala om att sagofarbrorn Gud talar till honom. Är han knäpp? Så brukar icke troende uppfatta troende, det är formulär 1A i den ateistiska handboken.

Idag har jag varit ute och det har känts bra, peppar, peppar ta i trä (vilket uttryck).

 

Böcker. Jag äääääääälskar böcker.

I flera deckare har gudstron en roll. En positiv beskrivning av tron på Gud och aktiva, positiva utövare.  Annars framstår troende ofta som dinga i kolan eller allmänt onda och konservativa.

 

Några av de böcker som jag läst och läser:

En deckare om en skräckfilms regissör som förlorar sin dotter genom oväntat dödsfall.

En deckare om en skräckfilms regissör som förlorar sin dotter genom oväntat dödsfall.

Det är en välgjord bok på 645 sidor. Välskrivet, fängslande och intressant.

Boken skiljer sig åt genom att mailsvar med flera dokument vävs in naturligt i boken, som om boken är en faktabok om regissören och hans liv.

IMG_20150226_200254

 

Kanada. Ett pilbågsmord i en välskriven bok med konst i fokus. Trevligt och kompetent persongalleri.

Kanada. Ett pilbågsmord i en välskriven bok med konst i fokus. Trevligt och kompetent persongalleri. Som läsare ville jag inte sluta denna bok utan jag ville veta vem som var skyldig i denna välgjorda intrig.

 

En deckare från 1934. Härligt välskriven och intressant. Samhälle och personer beskrivs väl. Klockringning i fokus.

En deckare från 1934. Härligt välskriven och intressant. Samhälle och personer beskrivs väl. Klockringning i fokus. Mord. En kyrkoherde, en adelsman som löser gåtor och en församling. Men vem är skyldig?

Det som gjorde denna boken intressant är också följande:

IMG_20150302_093922

IMG_20150302_093852

 

Gängkrig, misshandlande man och två utredare som ska söka rätt på ett stulet dokument och en försvunnen städerska. Tät och spännande. Vilka människoöden.

Gängkrig, misshandlande man och två utredare som ska söka rätt på ett stulet dokument och en försvunnen städerska. Tät och spännande. Vilka människoöden.

 

Mord under en session med skrivsugna personer. Vera Stanhope är en egen, men härlig, kommissarie. Någon leker med polisen. När sker nästa mord? Kommer mördaren att slå till igen? Roligt och spännande i en bra deckare där jag som läsare lägger bevis till bevis.

Mord under en session med skrivsugna personer. Vera Stanhope är en egen, men härlig, kommissarie. Någon leker med polisen. När sker nästa mord? Kommer mördaren att slå till igen? Roligt och spännande i en bra deckare där jag som läsare lägger bevis till bevis.

 

Idag kämpar jag med att bryta en mur inombords.

Där gör jag med Guds hjälp framsteg!!!! Pris ske vår Herre!!!!

 

– Du är opraktisk!! Detta påverkade mig under ambulanspraktiken och när jag började på Slomarp. Denna mur som jag ska klättra över.

Mobbarna präntade in detta i mig. För varje praktisk aktivitet kom ”Du är värdelös på det praktiska!”

Den demonen fick jag besegra på Slomarp. Parallellt med mina steg på kväll, natt och morgon  på Slommis fick jag kämpa med denna mur. Det gick bra!!

Klarade av att byta blöjor, att klä av och på. Att ge medicin och så vidare.

Kompetensen som Herren gett mig, har jag, men inte självförtroende och självkänsla – än.

 

Men tack vare mina underbara kollegor på Slomarp lyckades jag.

Men förtroende och känsla för själv:et (mitt själv) är en färskvara.

 

Nu börjar sömnen bli bra, magen känns bättre och psyket, det är sådär. Sjukskriven helt till sista mars. Är det bra för mig?

Är otålig, men vill hellre ta det piano. Sakta, sakta….

TÅLAMOD. Kan jag stava till, men utöva det i praktiken. Svårt, men övning ger färdighet….

 

Att bryta mönster. Det är svårt. Osynliga mönster som påverkar. Dessa mönster som söker påverka mig. Bryta ner mig. Dessa mönster som samlar bevis i det förflutna på att jag är kass praktiskt.

Andra mönster som samverkar är: Du är kass!!! Du är oerhört ful!!! Du är värdelös!!!

 

Det som jag alltid har fått itutat av mobbarna är: vältränade, välhängda män är det som kvinnor vill ha. Plus att man ska var matcho och vara snygg.

Allt detta som jag inte har eller är, enligt mobbarna.

 

Dessa jävla gamla hjulspår som spökar. När ska jag slippa denna skit, att alltid jämföra mig med andra. Inte medvetet utan omedvetet, därför kan jag vara deppig och ångestfylld.

Detta omedvetna.

 

MOT DESSA MÖNSTER SLÅR GUD OCH JAG TILLBAKA. Med Gud på min sida, vem kan göra mig illa?

 

 

 

 

 

Kommentera

