Bostad som klassindikator ….. tiggare ….. ”Jag är en KÖP”

Stockholm in april. Jag älskar staden och åker ofta dit upp för att vandra utmed vattnet, åka kollektivtrafik och studera folk samt att gå in i kyrkor och meditera.

Mitt favoritmatställe på Gullmarsplan. God mat. Trevlig personal.

Mitt favoritmatställe på Gullmarsplan. God mat. Trevlig personal.

Men restaurangen har något annat som jag gillar;

CIMG8559

Knäet spökade. Jag tränade det lite och åkte sedan kollektivtrafik och flera saker slog mig:

1. Väldigt många sitter med sina mobiltelefoner under resan. Läser tidning (knappt inga pappersutgåvor, inte ens Metro).

2. Många diskuterar ofta problem med en medresenär som de känner: det är dåligt på jobbet, någon där har inte skött sig eller är inkompetent.

3. Stress. Många är stressade, som en naturlig del av livet. Är deras kroppar vana vid det eller tar de stryk?

4. DET FINNS SÅ MYCKET VACKER KONST I TUNNELBANAN:

CIMG8582CIMG8581CIMG8620CIMG8621CIMG8622Att betrakta denna underbara konst är så vilsamt för ögat (eller heter det för ögonen?).

Det står en informationsskylt om konsten vid varje station. Intressant.

Men hur många pendlare känner till vem som skapat den och vad konsten vill säga?

Kultur. Den är viktigare än vad man tror. Jag betraktar alltid konsten i tunnelbanan. Alltid. För mig är kulturen en lika viktig del som rättsväsendet, sjukvården och politik.

Mer konst:

CIMG8553CIMG8556Under jord finns även en längtan om försoning och fred, som är ett litet frö mot en bättre värld. Det gjorde mig lite mer hoppfull.

CIMG8595CIMG8598

Många behöver få frid i sig själva, i sina liv. Det finns många trasiga människor, men trasiga kläder och trasiga liv:

Tiggare vädjar om pengar runt om i Stockholm. Hur kan man hjälpa dem bäst? Vilket ansvar har samhället för att ta hand om dem? Tar samhället sitt ansvar i frågan?

Tiggare vädjar om pengar runt om i Stockholm. Hur kan man hjälpa dem bäst? Vilket ansvar har samhället för att ta hand om dem? Tar samhället sitt ansvar i frågan?

Ett normalt liv i Stockholm? Hur definierar man ett normalt liv?

Ett normalt liv i Stockholm? Hur definierar man ett normalt liv?

Konst, jag, som gör många tavlor utan pensel, är en KÖP, en kulturellt överintresserad person. Här kommer mera konst:

CIMG8602CIMG8607En del av Stockholm. Hyreslägenheter. Jag får för mig att man är mer anonym i dessa hyreshus. Man går in till sig. Får för mig att många låginkomsttagare bor så här. En del av Stockholm. Hyreslägenheter. Jag får för mig att man är mer anonym i dessa hyreshus. Man går in till sig. Får för mig att många låginkomsttagare bor så här.

Inte direkt några bostäder för sjukskrivna och arbetslösa. Eller?

Inte direkt några bostäder för sjukskrivna och arbetslösa. Eller?

Detta med val av bostad är en klassindikator. Är inte ett samhälle med olika samhällsklasser förlegat? Alla föds vi, vi lever och vi dör. Oavsett hur mycket pengar vi har eller hur mycket av andra tillgångar som vi har.

´Är det så att vår bostad är vårt skyltfönster utåt och att samhället ”dömer oss” efter det?

Skyltfönster ja:

CIMG8619Italien vore inte helt fel att besöka, ej heller Skottland.

CIMG8618

I annat skyltfönster:

CIMG8615

CIMG8616När jag var liten lekte vi mycket med Playmobil och med bilar och med mattor som såg ut som en liten stad med gator och vi körde och lekte. Samarbetade och lekte.

Vi lekte dock inte agent 007.

James Bond. Är det en överskattad agent eller ej? Enbart en bok – och filmprodukt eller hämtad, helt eller delvis, från verkligheten?

CIMG8617Mysigt? Mysigt?

Kanske ska jag lägga upp denna bilden på kontaktsidorna?

Många som sitter bakom datorn och vill träffa någon kan inte ta steget ut och träffa någon öga mot öga. Det blir för ångestladdat för många. Enklare att sitta och chatta.

Jag har lärt mig det nu att inte tidigt propsa på att ses.

Sedan är många rädda att bli ratade. Den risken är stor för alla, oavsett hur vi bor, ser ut eller vad vi gör.

Två jävla sviskon har jag råkat ut för. Skönt att bli av med dem. Sedan har det gått bättre med andra. Inget kyrkobröllop än, då detaljen med en kvinna saknas.

CIMG8613

Kommentera

