Misslyckad och att misslyckas ….. Guds ansvar och eget ansvar ….. olika former av motighet ….. elit för de som anses snygga eller ”bara” mer seriöst?

CIMG8613

 Träffade en mycket klok kristen.

Han sa att det är skillnad på att misslyckas och att vara misslyckad. En viktig skillnad.
 Att misslyckas och att känna sig misslyckad är två olika saker: alla misslyckas då och då. En tävlande i Sveriges Mästerkock, en kirurg, en lärare eller en arbetslös eller sjukskriven misslyckas.
 IMG_20150421_154717
Ett skämt som ingen förstår, en gest som missförstås eller så gör det tunga i ens eget bagage att man kommer helt snett i mötet med andra.
IMG_20150421_163541

Men om ribban i höjdhopp ligger på 2,30 så misslyckas de flesta. Dock klarar man av om ribban ligger på 10 cm. Sedan får man öva sig och höja ribban.

 

IMG_20150421_160021

Dock kan man, som jag, tvivla på att man klarar 10 cm. Min självbild är skapad av andra. Men det är ju Gud och jag som ska skapa dem.

 

CIMG8605
Sedan sa Guds tjänare, som verkligen är gudsfruktig, att om det är motigt så kan det motiga ha en fysisk orsak (värk, svullna ben, magkatarr),
IMG_20150421_165106
en mental orsak (tvivel på sig själv, självförakt , depression och ångest) eller
vara av själslig natur (saknar Gud, tycker Gud känns avlägsen, har ingen tro alls i det kaotiska som heter livet).
 IMG_20150422_123724
Ofta hör dessa tre ihop i en tät väv. Som en vetelängd.
Men Gud vet. Att känna det motigt: är det fysisk orsak, mental eller själslig? Vad är vad? Hur löser jag det? Ofta flätas de in i varandra. Gud vet.
IMG_20150421_155955
En kille hade inga armar. Hans mamma tjatade på honom att han skulle ta på tröjan.
En väninna till mamman sa till mamman att ”Hjälp din  son!”.
Mamman svarade :”Det är ju det jag gör! Han måste träna för att klara av ta på tröjan.”
IMG_20150413_155251
Det är samma sak med Gud och sina barn. Han, varför just en Han?,  hjälper och skänker kraft, men vi får ta stegen och jobba med vår frälsning. Aktiva val. Att vilja vara med Jesus, att vilja tro på Bibelns ord.

IMG_20150421_163527

Ibland känns saker meningslöst. Gud känns långt borta. Låt det kännas så och brottas med Gud. Gud vill ha folk som säger ifrån. Jag skäller ofta på Gud: Nu får du vakna ur din slummer!! eller Nu får du skärpa dig och börja agera!!

Gud tål det.

 

IMG_20150421_163532

När man är obalans så säger han inget, men när man mår bättre så säger Gud: Jag var med dig och att det blev så berodde på dig, inte på mig. Du har alltid ett val.

 

IMG_20150421_144445
Att lyssna in vad Gud säger är A och O. Men det är svårt. Ofta missar vi det Han gör och vill, vi skäller på Honom och tycker Han är passiv. Jag tycker ofta numera att vår Herre är passiv. Finns Han överhuvud taget? Ja.

 

CIMG8595

Guds plan förstår vi inte alltid. När man är inne i en kris är livet jävligt tufft. Då är det svårt att förstå att Gud tillåter det. Motgångarna knäcker en känns det som.

Men Gud omvandlar motgångar till att bli en resurs om några år när jag då hjälper andra.

 

CIMG8571

Mobbingen, singellivet och diverse plågor nu kommer att hjälpa andra sedan. Men varför ska livet vara så tufft och orättvist från början? Gud vet, men inte jag.

 

Rycker ut när livet är svårt.

Rycker ut när livet är svårt.

Jag har alltid haft fokus på det svåra, på det jobbiga och på det brustna.

Men den underbara kristna tipsade om att inte ha fokus på demoner och krämpor utan att vända sig till Gud.

Men inte hyckla med att må bra, när man mår dåligt. Detta sa Jesus till om på skarpen, om hyckleriet. Gud har en mening med våra liv, ibland känns någonting fullkomligt meningslöst men det finns en mening som bara Gud vet.

 

IMG_20150421_163211

Man ska komma till Honom med ett rent och ärligt hjärta: Nu mår jag skit eller Nu är jag arg på dig Gud.

CIMG8591

Inte vara hurtigt glad och alltid svara: Jag mår bra, Det är bara fint och Allt är bra. Livet är inte sådant, det finns alltid något att vara ledsen över. I ens närliv, i ens liv som boende i en nation och i ens liv som världsmedborgare.

Gud upplevs som trött, seg och det kan uppfattas att Han inte KAN eller VILL hjälpa. Vi människor förstår inte allt som Gud gör, vill och tänker.

I våra svagheter är Gud oss allra närmast. Acceptera svagheterna och försök förbättra dem, det vill säga: har jag svårt att jobba natt: acceptera och sök dagjobb.

 

IMG_20150421_160941

Är jag unik med mina svagheter? Nej, ALLA har svagheter.

Genom hela livet. En och samma eller flera olika svagheter. Är svaghet = lidande? Nej, men en svaghet kan bli ett lidande.

Lidande. Ibland går det inte att förklara och man ska inte försöka förklara det om det inte går. Lidandet finns där, det bara sker. Men vilken del i mitt och andras lidande har jag?  Är det jag som själv banat väg för problemen?

När problemen samlas på hög är det lätt att bli bitter och sur.

Lidandet. Döden. Varför lidande och död?

Summa summarum: Vänd inte frustrationen och ilskan inåt. Vänd det utåt. Gud tål att vi hädar och skriker och ventilerar det vi vill ha sagt.

 Jag har alltid känt mig, direkt eller indirekt, som ett offer. Indirekt och direkt har jag varit i behov av andras hjälp hela tiden.

MEN JAG ÄR VUXEN OCH DE OSYNLIGA, DESTRUKTIVA MÖNSTREN SKA BRYTAS.

CIMG8594

 Jag har tänkt, oftast omedvetet:

Jag duger inte till jobb!!

Jag duger inte att inleda en relation; vem vill ha en sådan som mig?!!

Den onde har på så sätt försökt att splittra mig från Gud.

Är 39 år i höst och lever ensam. Detta plågar mig nu då normen för lycka för mig har varit att:

* vara tillsammans med någon.

* blir pappa.

Men satans angrepp har i alla år förstört för mig.

 

Någon sa till mig att det finns en dejting sida som heter något med Elitdejting. Är det så att han antydde att jag inte tillhör eliten = inte duger till utseendemässigt och mentalt?

Eller ställer man högre krav på de som dejtar där = mer seriöst?

 

Kommentera

