Vägen till livet ….. kultur ….. sår ……

Vägen till livet är morgondagens tema.

Kerstin Persson är mycket kunnig om mycket. Såsom rörande Tro och Liv.

85 procent av världens befolkning tror inte på Gud enligt undersökning. ÄR det verkligen så illa?

– Inte vet jag, men jag antar att det gjorts någon tillförlitlig undersökning. Jag kan inte minnas att jag fått svara på just den frågan.

Ändå tillhör jag Coops frågepanel!

Vilken del har kristna ledare för denna utveckling?

– Det som kristna ledare kan göra är att göra den treenige Guden känd. Och visst det finns alltid mer att göra.

Är det är en seger för ateismen eller en förlust för kristenheten?

– Ser kanske ut som seger för ateismen just nu , men tiden är inte slut än!

Många upplever att Gud är passiv, han ser sina medarbetare stressa och kanske få sluta sina tjänster, folk hatas och hånas för sin tro, men Gud verkar oerhört passiv, döv, blind och handlingsförlamad?

– Men var står det att det kristna livet ska vara enkelt? Löftet var väl: ”Jag är med er till tidens slut”. Det gäller även under svåra tider.

Om vi leker med tanken att du hade varit Gud; vad skulle du har gjort eller göra? 

– Det vill jag inte ens tänka mig.

Hur ska den kristna skutan fås på rätt köl igen?

– Det viktigaste är att vi som vill leva som kristna fortsätter att vara trogna och uthålliga.

IMG_20150422_123724 Livet. Skolgång ingår. Nu när jag går igenom mina gamla skolböcker blir jag mycket påmind om alla lärare och elever och föräldrar som på alla sätt gjorde mitt liv till ett helvete.

Dock så kände jag en inre frid under denna tortyr. Gud var med mig. Hans är hämnden. Ser han till att det går illa för dem.

Nej, Han gör dem uppmärksamma på vad de har gjort och vill få dem att söka förlåtelse för sina övergrepp.

Har jag förlåtit dem? Inte helt än. Tycker att de är satans hantlangare och att de är – eller var rättare sagt – vidriga, känslokalla kräk!!

Försökte en gång att stämma dem, men den advokat som jag kontaktade svarade inte på mail. En arrogant jävel!! En mycket duktig advokat. Men friande domar handlar väl mer om otillräcklig bevisning än advokaters skicklighet.

Såren sitter kvar, är variga i min själ. Drömmer ofta om liknande situationer som då: jag är utsatt, förnedrad och kränkt. Precis som Jesus blev.

Försöker att njuta av det fina och vackra i livet. På Lunch i torsdags, Café Nyfiket idag. Två kanonfina platser. Med kanonbra föda och dryck och gudomlig service.

På På Lunch äter man mycket gott, blir mycket trevligt bemött och kan studera denna vackra målning.

På På Lunch äter man mycket gott, blir mycket trevligt bemött och kan studera denna vackra målning.

Kultur är en del av livet. Vägen till livet kan vara att skriva, måla, sjunga eller vara åskådare/åhörare i kultursammanhang.

Greyhounds grundare kom från Dalarna. En läsvärd bok där fakta och intervjuer blandas. Dåtid och nutid.

Greyhounds grundare kom från Dalarna. En läsvärd bok där fakta och intervjuer blandas. Dåtid och nutid.

Ingrid Hedström är som alltid läsvärd. En undersökningsdomare, en död journalist och en anknytning till Sverige. Hur hör en stor tragedi från förr ihop med det som sker nu?

Ingrid Hedström är som alltid läsvärd. En undersökningsdomare, en död journalist och en anknytning till Sverige. Hur hör en stor tragedi från förr ihop med det som sker nu?

En spännande historia från 60-talet. Intressant beskrivning av människor och samhälle.  Ett försvunnet par. Mord eller olycka? Spännande fortsättning följer.

En spännande historia från 60-talet. Intressant beskrivning av människor och samhälle.
Ett försvunnet par. Mord eller olycka? Spännande fortsättning följer.

Kommentera

