Hjälparen kommer …. hjälparen är här …. frid och andlighet i naturen – i Gud

Kommer hem med gullvivor i handen. Har varit i Västra Harg och åkt på småvägar till Boxholm och sedan till Skogssjön. Vi hade kaffe och fralla med oss.

Många och långa skratt. 

Inget regn. Blåst och kallt.

Ljuvlig fågelsång, ljuvliga dofter av skog och djur.

När vi åkte där i skogen, ute på landet kände jag en trygghet och en frid. Nynnade på:

Var jag går i skogar, berg och dalar och ”Man hörer fåglar sjunga med allehanda, skall inte då vår tunga lovsäga Herren Gud”.

Vår och snart sommar. Glädjens årstider för de flesta. Frihet. Semester.

IMG_20150422_123721
MEN: alla kvinnor som blir styrda av sina män, misshandlade och kränkta, de skiter nog i vilken årstid det är – för det är lika jävligt året om.

2015 är det fortfarande så att könet avgör om du ska slippa hållas fången i ditt eget hem, slippa schasas ut när det andra könet samlas och slippa vara tillgänglig när det andra könet vill ha sex. Bara då – när det passar den andra sidan.

IMG_20150421_160523

Ps 33:18-22:

Men Herren vakar över dem som fruktar honom,
över dem som hoppas på hans nåd,
han räddar dem från döden
och håller dem vid liv i hungertid.
Vi sätter vårt hopp till Herren,
han är vår hjälp och vår sköld.
I honom har våra hjärtan sin glädje,
vi förtröstar på hans heliga namn.
Herre, låt din nåd vila över oss,
ty vi hoppas på dig.
IMG_20150423_132055
Döden. Själen upptas till Gud.
Personligen tror jag att de döda som gått före kan kommunicera med oss. De blir som andar och går igen. De kan komma i kontakt med oss i drömmar eller genom en tanke, en känsla.
En del av det eviga livet – som ju innebär att vi dör, men lever …..
I USA förtröstar anhöriga till förvunna och döda på Gud. Utredarna förtröstar på Gud.
Jag kom närmare Gud ute i skogen och efter varje sådan stund blir jag tom inombords. Helt tom. Och trött. Gud fyller på med nya tankar.
Det är som att något av det gamla rensats ut och att själen är trött.
Jag upplever också att tankar på döden kommer in – inte destruktiva tankar utan mer som att jag är mitt i livet, Gud är med mig – sedan tar livet slut och Gud är med mig även då. 
Som att Gud ger mig insikt och tröst genom att sträcka ner sina händer och ta mig i hand, krama mig och att Han låter mig förstå att jag är Hans skapelse, Han är en del av mitt liv och en del av min död.
Nästan som att Han säger: Vad som än händer dig, min son, så tar jag hand om dig.
Saker som har hänt belyses på något sätt tredimensionellt – som att Gud belyser saker och ting och lyser upp min själ med ficklampa och i bland strålkastare.
Frid. Åter frid. Känner jag.

Kommentera

