Västerås: två stora män – en som staty, en vars fina ord finns i sten …. benhård konkurrens …. sova gott på buss …. tankar om livet

CIMG0474 Bussen rymmer 60 personer. Men vi var cirka 10 personer till Linköping, där det fylldes på. I Norrköping var bussen fullsatt. Jag åkte från Mjölby 7.20 och ankom till Norrköping 8.40. CIMG1011 Sedan fick jag vänta till 9.20 på bussen, som via Finspång och Pålsboda, kom fram till Örebro. I Norrköping åkte Blåklintsexpressen mot Stockholm. Nettbuss Express är en annan konkurrent till Swebus, som har beställt nya bussar med plats för 53 personer = mer utrymme. CIMG0188 Örebro har väldigt vackra stadsbussar. Det verkar vara en fin stad. CIMG0198 Nettbuss Express lämnade Örebro först mot Oslo. Sedan kom Swebus mot Oslo och sedan kom en buss från Värmlands Trafiken som körde åt Swebus. Vi for mot Västerås och Stockholm.

Tisdag den 30 juni vid Nils Ericson-terminalen. Nettbuss Express, NE, mot Oslo. Swebus mot norska huvudstaden. 6.35 respektive 7.15.

CIMG0995 7.00 Swebus mot Malmö och Köpenhamn och 7.00 NE mot Köpenhamn via Malmö.

7.45 NE mot huvudstaden via Tändsticksstaden. Swebus dito avgick 7.50 (den jag åkte med).  CIMG0967

Hård. Benhård konkurrens. Likaså vad gäller flygtransfer.

CIMG0676 Från Västerås avgick Swebus och NE med bussar till Arlanda. Swebus körde via Enköping. CIMG0761 Flygbussarna kör bland annat från Stockholm till Arlanda med många bussar per dag. CIMG0762 Airport Shuttle kör också. SL kör även bussar till och från Sveriges största flygplats. CIMG0759 SJ och Arlanda Express trafikerar även de denna, Sveriges största arbetsplats. Taxibilar rullar till och från Arlanda. CIMG0738 Det värsta är att en del bussar inte ens är en fjärdedels fyllda. Är det klimatsmart att köra så? Färre turer skulle leda till att några blir uppsagda. Jag tror att något bolag måste ge sig. Marknaden är mättad.

Västerås. Vasaparken:

Gustav Wasa.

Gustav Vasa.

CIMG0225 CIMG0224 CIMG0228 Stadshuset och ABB. Längre upp i stan ligger Stadsbiblioteket och Domkyrkan.

På väg dit upp gick jag förbi ett glatt gäng A-lagare som sjöng I natt jag drömde och diskuterade varför världen ser ut som den gör. Soligt. CIMG0254 Det hade regnat innan, men nu var det soligt.

Jag fikade på Café Bibblan: en ost – och skinksmörgås, kaffe och mineralvatten. På resan hade jag med mig Dramaten (Dra maten) och själva ryggsäcken hade lossnat. Men när jag lutade den gick det bra. CIMG0277 En del ångest och deppigt. När jag fick dricka mer vatten och titta på Jesuskrucefixet med mera i Domkyrkan så kändes det bättre. CIMG0362 Domkyrkan: CIMG0280 CIMG0281 CIMG0287 CIMG0296 CIMG0299 CIMG0308 CIMG0307 CIMG0309 CIMG0314 CIMG0315

Sankt Matteus.

Sankt Matteus.

Sankt Lukas.

Sankt Markus.

Sankt Lukas.

Sankt Lukas.

Sankt Johannes.

Sankt Johannes.

CIMG0310 CIMG0326 CIMG0331 CIMG0330 CIMG0332 CIMG0334 CIMG0338 CIMG0345 CIMG0347 CIMG0362 CIMG0350 CIMG0358 CIMG0366 CIMG0370 CIMG0372 CIMG0373 CIMG0363 CIMG0378 CIMG0383 CIMG0384 CIMG0389 CIMG0390 CIMG0393 Letade reda på ABB:s lokaler. CIMG0471 Pappa jobbade på ASEA ( Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget) mellan 1963-64 och under två somrar.

Vem är han?

Vem är han?

Svar: CIMG0476 Mer kultur i Västerås: CIMG0230 CIMG0241 CIMG0270 CIMG0271 CIMG0409 CIMG0442 CIMG0614 CIMG0426 CIMG0616 CIMG0615 CIMG0265 Sedan satte jag mig på bussen till Arlanda, terminal 5, för att byta buss till Uppsala. En evig ström av människor i affärer, i gater och vid desker eller på väg till rätt ställe. CIMG0743 Uppsala. Soligt. Glatt. CIMG0776 Gick i city. Vid Fyrisån, Fyristorg, Flustret. Nisse och pappa har läst i Uppsala.

CIMG0805 CIMG0801

Flustret.

Flustret.

Uppsala. Vilket myller av folk i sommarsolens glans. Folk satt vid Fyrisån, ingen korvgubbe där men väl flera korvkiosker. CIMG0826 Unga gick förväntansfulla ut i måndagskvällen för att ha roligt med vänner och med de man älskar eller borde älska. Människor är som myror. Vi rör på oss, studerar, reser eller flyttar. Alltid på väg.

CIMG0818

Som när jag är hemma hos föräldrarna: suset från E4:an hörs som ett brus – vart är vi på väg i livet? Livet rusar på – här och nu.

CIMG1012

Livet i Uppsala. En busschaufför som kört hela dagen kom till Uppsala. Det var inte hon som skulle köra till Västkustens största stad. Snart kom rätt buss.

Är det trist att vara busschaufför; att köra samma sträckor, men med olika passagerare och kränga bussratt?

Hur hittar busschaufförerna meningen med livet? Är det att se till att andra kommer fram?

CIMG0967

CIMG0994 Unga reser med nattbuss. Unga tågluffar. Unga flyger. Reser runt om i världen.

Hur ser de unga på livet? Hoppfulla? Är deras framtid mörk?

Har skolan tagit vara på den enskilda, unga individens resurser eller har skolan/samhället tutat i dem att de är annorlunda, avvikande dumhuvuden?

CIMG1011 Ung 2015. Inte lätt. Det är nu när de unga som man bäst kan påverka dem. Få dem att känna sig värdefulla och alltid älskade: av andra, av sig själva.

Är det lättare att vara vuxen eller äldre vuxen?

CIMG0967 Åter till 830 mot Göteborg: jag bytte kläder och tvättade mig med våtservetter. Samt borstade tänderna. En och annan droppe begagnat vatten lämnade jag också kvar.

Hur hygieniska är busstoaletter? Inget vatten, ingen tvål – ”bara” handsprit.

Är detta tillräckligt hygieniskt eller borde den kompletteras med det gamla klassiska tvål och vatten?

De busstoaletter med pedal att spola med är hygieniska.

CIMG0742 Väl fastspänd for jag ånyo till Arlanda och vidare mot Karolinska Sjukhuset, som ska byggas om eller byggas nytt. Inga påstigande. Förarna ser i sin dator hur många som kliver av och på.

Men en del har kanske nyligen köpt biljetter via 7 11 eller Pressbyrån. Men – igen detta men – borde inte dessa biljetter synts i datorn?

I alla fall: den normala vägen till Cityterminalen var avstängd så vi åkte förbi Fridhemsplan mot bussterminalen. Varför fick inte busschauffören reda på detta innan; att vägen var stängd?

Vi kom fram klockan 22.40 och lämnade gaten efter tio minuter. 15 minuter sena dit, och fem minuter sena från gaten.

Runt Södertälje somnade jag och vaknade utanför Borås. Landvetter och Liseberg passerade bussrutan. Ingen Lotta syntes till.

CIMG1000 5.45 kom vi fram till Nils Ericson-terminalen.

7.50 gick bussen tillbaka. Jag ville sova sammanhängande och valde att åka till gulliga Göteborg (där under ytan är det dock rätt mycket gängbråk, skottlossning och andra otäcka händelser och beteenden).

Hade fått vänta i flera timmar i Östergötlands residensstad. Göteborg. Helt klart Göteborg. På terminalen träffade jag en man som berättade om oljeriggar. Vi snackade en del – väldigt intressant.

CIMG0967 Väl ombord på 830 mot Stockholm via Mjölby sov jag efter tio minuter och vaknade i Jönköping. Det var samma chaufför som körde mig till Göteborg.

Han bad oss visa hänsyn genom att vara lågmälda, prata korta mobilsamtal och att ställa in ljudet på mobilen på lägre volym. Slumrade till mellan Jönköping och polkagrisorten framför andra.

CIMG1012 Europaväg 4 asfalterades i norrgående körfält och vi fick köra på andra sidan. I 70 km/h, i drygt  9 km med koner emellan körfälten. Cirkeln är sluten. CIMG0676 Bussluffning får mig att bearbeta, sortera och värdera information. Friheten i att vara på väg hjälper mig att må bättre. Det som hänt mig – grova övergrepp á la mobbing – de demonerna har inga bussbiljetter.

CIMG0757 Att meditera på en buss gör att jag kan frigöra resurser – deppighet, olust och ångest som följd på kort sikt – och lämna detta i Guds namn.

CIMG0269Förr åkte jag mycket buss för att få vänner och för att komma bort från vardagen. Numera njuter jag av att tillsammans med andra samsas i en buss – mot gemensamt mål: komma fram dit vi ska. CIMG0361 Som med den kristna tron. Vi föds – kliver på i Mjölby – efter att inte ha varit påtänkta i världen, men hos Gud. Vi färdas i livet, med flera stopp, mot våra mål, olika riktningar – bussresan. CIMG0677 Ibland åker vi tillbaka i livet – men tar oss framåt igen. Vi färdas snabbt mot våra mål – flyget. CIMG0738 Men ibland går det i lugnare tempo – anslutningsbussen. Ibland går inte livet som vi tänkt – en väg är stängd och vi får söka nya vägar – omdirigeringen i Stockholm.

Men vi tar oss alltid till målet som alltid finns där, som vi reser ifrån eller till – Cityterminalen. Vi tyr oss till eller avstöter (avgår ifrån) kyrkan och Gud. Som myror stretar vi på.

Sedan kommer vi tillbaka till Gud igen – döden och det eviga livet. Gud har filmat och fotat allt vi gjort, sagt och tänkt. Detta material får vi se nu. CIMG0377

Kommentera

