Nådens gåvor – söndagens tema ….. ”För att kyrkan ska vara levande måste fokus vara på de som tror – som genom bön och förkunnelse gör att folk kommer till kyrkan, går med i församlingen.” ….. vin, grenar, Jesus

NÅDENS GÅVOR. Johannes 15:1-9.

Jag är den sanna vinstocken, och min fader är vinodlaren.

Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt ansar han, så att den bär mer frukt.

Ni är redan ansade genom ordet som jag har förkunnat för er.

Bli kvar i mig, så blir jag kvar i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte sitter kvar på vinstocken, kan inte heller ni göra det om ni inte är kvar i mig.

Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon är kvar i mig och jag i honom bär han rik frukt: utan mig kan ni ingenting göra.

Den som inte är kvar i mig blir som grenarna som kastas bort och vissnar; de samlas ihop och läggs på elden och bränns upp.

Om ni blir kvar i mig och mina ord blir kvar i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det. Min fader förhärligas när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar.

Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek.

CIMG0280

Bag in box viner leder till ökat drickande, enligt ny undersökning.

Vin är en egen vetenskap.

Druvor ska odlas, druvor plockas och druvor tas om hand för att hamna i händer på A-lagare som tragiskt nog är alkoholister sedan lång tid, oftast, i händerna på finsmakare eller i studentkorridoren.

CIMG0389

Det låter hårt att Gud klipper av grenar som läggs i skräphög och bränns upp.

Det handlar inte bara om de som inte tror på Gud utan även de som missbrukar sin tro, som är elaka och kränkande i sin tro och kyrkogång.

Kristna kyrkan och tron bygger på Fader, Son och Helig Ande. Tror man inte på detta så blir det grenar som inte skapar tro.

Treenigheten älskar dem och gråter när de inte vill vara med dem. Vår fria vilja.

Kristna kyrkan och livet som ett träd: Gud ger det näring, Ordet gör att det växer och frodas. Tryggheten och vissheten i detta gör att grenarna producerar druvor (förkunnelse).

Men de som inte tror blir vilsna, hittar inte tryggheten i att veta att Gud finns, de upplever större hopplöshet än andra och satsar på mer ytliga saker för att hitta tillfredställelse. De blir vilsna, vissna och döda inombords.

Eller hur?

CIMG0377

De är alltid älskade, men Guds näring når dem inte. Deras tros gren dör.

För att kyrkan ska vara levande måste fokus vara på de som tror –

som genom bön och förkunnelse gör att folk kommer till kyrkan, går med i församlingen.

Döda grenar lägger vi på komposten eller eldar upp dem i kakelugnen eller risbålet till första maj.

CIMG0280

För de grenar som skänker druvor kan de bli missväxt (fel förkunnelse),

några druvor (en kyrka eller troende med dålig kristen självkänsla) eller

en gren med dignande klasar druvor (en levande kyrka, öppen och välkomnande för alla och vi medlemmar som i ord och handling förkunnar Guds frid, kärlek och ord).

Guds Ande verkar så att klasen växer och växer. Men det tar tid för druvorna att växa och mogna. Så är det med tron.

CIMG0390

Om någon pratar tro och liv med mig är det inte säkert att de kommer till tro då.

Dels för att jag varit en dålig gren och dels för att kristen tro måste växa in och bearbetas. Tro eller inte tro, för att sedan gå vidare och prata med kristna om tron.

Kristen tro är en process, där människor tror på en nådefull Gud.

Kristna är inga undermänniskor på så sätt att de är högre än andra i samhällshierarkin (som tyvärr frodas för glatta livet). Men vi tror på Guds underverk.

CIMG0361

Guds Ord. Ska stanna kvar i oss. Men vi människor tolkar Bibelns texter helt olika. Anser att det är rätt tolkning vi har. Inre stridigheter, konflikter och hat inom kyrkan och kristna tron.

Grenarna möglar, fåglar hackar på dem eller klipps de bort av misstag. Ibland känns det bättre att byta församling eller ort. På det nya stället kan grenen växa och producera druvor i massor.

Gud vet och gläder sig. Vår Herre får så ny jord och ansa vissa grenar som behöver

ALLA SKA KOMMA IHÅG: VI ÄR ALLTID ÄLSKADE, ALLTID VÄLKOMNA TILL GUD!!! Oavsett om vi tror på Gud eller ej.

Kommentera

