Tro och liv – troendes ansvar

Evangeliet enligt Lukas kapitel 18, vers 9 – 14

Till några som litade på att de själva var rättfärdiga och som såg ner på alla andra riktade han denna liknelse: ”Två män gick upp till templet för att be, den ene var farisé, den andre tullindrivare.

Farisén ställde sig och bad för sig själv: ’Jag tackar dig, Gud, för att jag inte är som andra människor, tjuvar och bedragare och horkarlar, eller som tullindrivaren där. Jag fastar två gånger i veckan, jag lämnar tionde av allt jag köper.’

Men tullindrivaren stod avsides och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog med händerna mot bröstet och sade: ’Gud, var nådig mot mig syndare.’ Jag säger er: det var han som gick hem rättfärdig, snarare än den andre.

Ty den som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd.”

IMG_20150810_125006

Vi människor gör oss större än vad vi är. Falsk självkänsla och självförtroende.

Att sänka en annan människa för att höja oss själva.

Troende tolkar sina egna tolkningar framför Bibelns. Såsom att det egna handlandet, tänkandet och de ord som pressas fram ur läpparnas segel är större än Guds, än Guds kyrka och liv.

Gud är den evigt spirande källan av liv.

Gud är den evigt spirande källan av liv.

Många tänker att bara man tror så har man ett fribrev in i himmelriket. Att tro på Gud ses som att man står över andra människor i samhället – men som kristen ska man tjäna.

Att sitta i kyrkbänken och titta ogillande på besökare som har ringar i öronen, är tatuerade eller kommer i slitna loafers – det är som fariséen.

Tro och liv.

Livet pågår här och nu. Som kristen försöker jag aktivt integrera Bibelord, predikan, bön och psalmer i mitt liv. En del begriper jag inte, annat väcker glädje och vissa saker kommer mitt i prick i mitt hjärta.

Tro och liv. Vi kristna har ett ansvar att i folks liv väva in tron, så att det blir en del av livet.

Kommentera

